17.5.2022 proběhlo celodenní jednání odvětvové sekce OS KOVO. Na tomto jednání bylo přítomno cca 60 předsedů základních organizací z firem napojených na automobilový průmysl v ČR. Dále pak zástupci vedení svazu OS KOVO, zástupce za zaměstnavatelský svaz – AutoSAP a jako čestný host Jaroslav Povšík – předseda odborů ze Škoda Auto.
Jednání proběhlo podle běžné agendy, která kopíruje každé oficiální jednání odborů, podobně jako jste zvyklí z našich konferencí. Vystoupení hostů bylo ale velice výživné. Zástupce svazu zaměstnavatelů Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, zdůraznil trvající pokles výroby a prodejů automobilů. Ale ne zase tak výrazné zvýšení prodejů u automobilů s alternativním pohonem. Postesknul si nad tím, že ani to, že v části Evropy zuří válka a měli bychom mít úplně jiné starosti, Evropská unie naopak zrychluje odklon od fosilních paliv směrem k elektromobilitě. Ta ovšem bude pro většinu populace nedostupná. Postesknul si též nad tím, že velká část Evropy se snaží zajistit svým lidem dostupné energie, paliva a hlavně potraviny. Česká vlády naopak hodlá svojí nečinností „vysedět“ co nejvyšší tržní ceny všeho možného. A nehodlá ani nikterak řešit a řídit inflaci, kterou tímto může poslat do třicetiprocentních výšin i výše.
Osobní vozidla
Od ledna do konce dubna bylo vyrobeno 361.349 osobních vozidel, tj. meziročně o 20,3 procent méně. Elektrických vozidel (plně bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) bylo vyrobeno 36.769 ks. To odpovídá podílu na celkové výrobě ve výši 10,2 procenta. V samotném dubnu se do celkové produkce promítly dopady války na Ukrajině a pokračující krize v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Vyrobeno bylo 92.259 automobilů, tedy o necelou čtvrtinu méně než v dubnu 2021.
Zdroj: Tisková zpráva SAP, 18.5.2022
Z vystoupení Jardy Povšíka běhal mráz po zádech. Shrnul události od počátku „Covidu“ do současnosti v největší automobilce na našem území. Mnohé věci byly jak přes kopírák s našimi, bohužel, ale mnohonásobně větší a dražší vzhledem k velikosti továrny. Rozebral též nesmyslné jednání zelených „ekoteroristů“ na poli výroby a prodejů automobilů v Evropě, kteří jsou naprosto odtrženi od reality a požadují nesmyslně drahé úpravy spalovacích motorů až k jejich úplné likvidaci po roce 2035. Automobilky a taktéž i naše firma jsou postiženy nejen nedostatkem čipů, kovových i plastových surovin, ale nově i nedostatkem přepravních kapacit po celém světě.
Následná diskuse všech účastníků, kteří se mohli vyjádřit k situaci ve svých domovských závodech, by se dala shrnout do pár vět. Minimálně evropské trhy se řítí někam, odkud není návratu. Bohužel toto není jen důsledek Covidu a války na evropském území, ale hlavně vysokými cenami prakticky všeho a následnou neřízenou inflací. Je jen otázkou času, kdy dojdou finance na krytí odstávek a výpadků jak automobilkám, tak celému dodavatelskému řetězci.
![Povšík-Melichar](https://www.odbory-bosch.cz/wp-content/uploads/2022/05/Povsik-Melichar.png)
Libor Dvořák, místopředseda OS KOVO se ve své prezentaci velmi blízce přiblížil názorům svazu zaměstnavatelů. Je vidět, že nás vše, co se nyní děje nejen ve firmách, ale v celé zemi nebude mít blízkého konce. Připomenul též, že na září se chystají protestní akce proti drahotě, pokud možno s podporou veřejnosti. Možná je to trošku pozdě. Obávám se totiž, že v této době, pokud vláda nezasáhne, nebude již značná část obyvatel prostředky na krytí základních životních potřeb.