Datum a místo konání: 19. února 2025, Vílanec, 9:30 – 18:00
Dne 19. února 2025 jsme se zúčastnili valné hromady Odvětvové sekce automobilového průmyslu, kde byla projednána aktuální situace v odvětví, vývoj v oblasti výroby, zaměstnanosti, mezd a budoucích výzev spojených s emisními normami a transformací na elektromobilitu.
Hlavní projednávané body:
- Informace z výroby automobilových producentů
- Byly diskutovány dopady normy Euro 7 a emisních povolenek na automobilový průmysl.
- Transformace k elektromobilitě nadále pokračuje, přičemž některé segmenty výroby čelí větším výzvám.
- Bylo konstatováno, že výroba autobusů zaznamenala pokles, zatímco výroba nákladních vozidel naopak vzrostla.
- Mzdy a zaměstnanost
- Průměrné mzdy v automobilovém průmyslu v prvních třech kvartálech roku 2024 vzrostly o přibližně 8 %.
- Co se týče zaměstnanosti, firmy aktuálně vyčkávají na další vývoj situace, přesto se mnozí zaměstnavatelé připravují na možné snižování počtu zaměstnanců.
- Mezinárodní akce
- Byli jsme informováni o proběhlých mezinárodních akcích v oblasti automobilového průmyslu a jejich hlavních výstupech.
- Prezentace Pavla Ešnera (AutoSAP)
- Bylo uvedeno, že dodavatelé mají v průměru o 13 % nižší tržby než finální výrobci.
- Dodavatelské firmy zaměstnávají o 25 % více pracovníků než finální výrobci.
- Celkem je v automobilovém průmyslu zaměstnáno přibližně 140 000 osob.
- Byly představeny údaje o průměrných mzdách:
- Celorepubliková průměrná mzda: 45 107 Kč
- Automobilový průmysl: 59 056 Kč
- Zpracovatelský průmysl: 43 915 Kč
- Byly prezentovány informace o vývoji emisí CO₂ a jeho dopadech na průmysl.
- Informace z firem jednotlivých účastníků
- Projednali jsme aktuální stav zakázek v jednotlivých podnicích.
- Sdíleli jsme informace o zaměstnanosti a vývoji kolektivního vyjednávání v jednotlivých firmách.
- Ekonomická situace
- Byla diskutována ziskovost vybraných výrobců. Uvedené hodnoty rendity:
- Škoda Auto: 6 %
- Volkswagen: 2 %
- Byla diskutována ziskovost vybraných výrobců. Uvedené hodnoty rendity:
Postoj a závěry:
Vnímáme pokračující nejistotu v oblasti zaměstnanosti a dopady transformace průmyslu na elektromobilitu. Důležité bude sledovat vývoj v oblasti emisních předpisů a legislativních opatření, která mohou ovlivnit budoucnost výroby a pracovních míst. V otázce kolektivního vyjednávání je nutné dbát na udržení odpovídající úrovně mezd a pracovních podmínek, přičemž se situace v jednotlivých firmách může výrazně lišit. Budeme se nadále aktivně podílet na sledování vývoje a prosazování zájmů zaměstnanců v automobilovém průmyslu.